Gug - Ikke kun en forstad

Gug er andet og mere end en forstad til Aalborg. Gug er et samfund, der har sin egen udvikling og sin egen karakter. Her kommer et indtryk af Gugs forhistorie.

Bynavnet siger noget i sig selv. Man mener, at bynavnet ”Gug” kommer af det oldnordiske ”gygja”, der betyder ”hulning” eller ”lavning”. Da det ældste Gug må antages af have ligget omtrent hvor nu Gugvej løber, må bynavnet betyde, at det er landsbyen i hulningen eller lavningen nedenfor kridtbakkerne. Sådan som vi kender Gug i dag er området jo præget af stejle stigninger, der gør området velegnet til ”bjergetaper” i diverse cykelløb!

Gug er en gammel by. Bag Gug kirke ligger en gravhøj, Uglhøj, som er fra bronzealderen. Altså i hvert fald et par tusind år før Kristi fødsel! Så tidligt har der været en eller anden form for samfund her i området. Der dannede sig så en landsbykerne centreret omkring smedjen, der lå hvor Sønder Tranders Vej og Gugvej løber sammen, stedet kaldtes tidligere ”Smedens Hjørne”.

Udviklingen i Gug tog rigtig fart i 1900 – tallet. Det begyndte med at Hadsund – Aalborg jernbanen fik station i Gug. Gug blev en stationsby! Og ældre Gug – boere kan fortælle om, hvorledes stationen, hvor nu motorcykelklubben har lokaler, var et samlingssted. Her mødtes man, når eftermiddagstoget fra Aalborg kom med dagens avis, her blev de sidste nyheder byttet, og man kunne følge med i, hvem der skulle ud at rejse.

Der blev bygget skole i Gug, og skolen er blevet udvidet utallige gange og har et stort elevgrundlag. Gug skole er en af kommunens største skoler og sammen med Byplanvejens skole vigtige mødesteder for områdets børn og unge.

Station og skole bragte liv og vækst, - og det gjorde rentefradragsretten også! Engang i slutningen af 1950 – erne var der en regering, som fik den ide at renter af gæld skulle kunne trækkes fra på selvangivelsen. Så kom der for alvor gang i parcelhusbyggeriet! Udflytningen fra Aalborg tog fart, Gug voksede op ad kridtbakkerne, byen var ikke længere byen nede i lavningen, nu blev bakkerne besat med huse. – I dag vokser Gug særlig østpå, idet markerne mellem Gug og Sønder Tranders er ved at blive bebygget. Området Gug – Sønder Tranders, der tilsammen udgør kirkesognet Sønder Tranders, ender med at have omkring 13.000 indbyggere, svarende til indbyggertallet i nogle landkommuner.

Jeg tror det er meget forskelligt om folk, der bor her i området, oplever sig selv som aalborgensere eller som Gug – boere. Men hvordan det nu end er tror jeg det er vigtigt at se, at området har lokale institutioner, som det er vigtigt at vi støtter og bakker op om: Skolerne, kirkerne, idrætsforeningerne, foreningslivet i det hele taget. Gug – området indeholder meget, som det er værd at gå på opdagelse i.

Af tidl. sognepræst Jens Brun.