Fodbold siden 1954

Gug Boldklub af 1954 har haft en forgænger stiftet i 1938. Den gjorde sig udmærket gældende indenfor fodbold og håndbold, men den ophørte omkring 1950 på grund af 'rod i regnskaberne'.

De økonomiske problemer for den oprindelige forening var opstået, da man på et tidspunkt skaffede indtægter ved at holde baller. Desværre blev der ikke betalt Koda-afgifter, så da et krav om indbetaling af et – efter datidens forhold - større beløb fremkom, så bestyrelsen sig nødsaget til at nedlægge klubben.

Den nye udgave af Gug Boldklub startede i 1954-1955 med håndbold og bordtennis. Fodbold kom først til i 1960. I en del år var badminton også en del af klubbens aktiviteter. Badmintonspillerne stiftede deres egen forening Gug Badmintonklub i 1971.

Da klubben blev genetableret blev årstallet tilføjet navnet og således har den nuværende forening Gug Boldklub af 1954 holdt sit 50 års jubilæum i 2004.

Håndbold og bordtennis på programmet
Aktiviteterne i både den gamle boldklub – og i den nyes første år - var meget afhængige af, om der var tilstrækkelig mange karle og piger på byens bondegårde. Gug Boldklub af 1954 havde således slet ikke fodbold med på programmet før i slutningen af halvtredserne, men koncentrerede sig om håndbold og - om vinteren - lidt bordtennis i det gamle forsamlingshus, som den gang lå på Fælledvej.

Da fodbolden endelig begyndte at rulle, startede Gug Boldklub selvfølgelig i den lavest rangerende fodboldrække. Men heldigvis var der grøde i ungdommen, som kom både fra Gug, Visse og Nøvling. Man var ganske vist nødt til at bruge helt unge spillere på 16 år for at stille hold, men de var både hårdføre og velspillende.

Muldvarpeskud og græsslåning
I løbet af et par år avancerede holdet fra Serie 5 til Serie 3, hvilket må siges at være flot. Banen ved skolebygninger, der lå ud mod Sdr. Tranders Vej, var ikke af den bedste. Den skrånede en smule fra vest mod øst. Så der var tale om at spille op ad banen i første halvleg og ned ad banen i anden eller omvendt. Samtidig var det ikke ualmindeligt, at der skulle jævnes muldvarpeskud og slås græs.

Græsslåningen foregik i mange tilfælde med almindelige hånddrevne haveplæneklippere. Det var rart, når der stillede flere med en klipper. Net på målene havde vi ikke, så det var vigtigt, at dommeren var meget opmærksom på, om bolden, der blev dømt mål på, virkelig var kommet ind mellem stængerne.

Klubbens økonomi var i en rimelig tilstand, ikke mindst takket være indtægterne fra de årlige byfester.

Giv os et tip! Sidder du med gamle fotos, udklip eller blot en god historie fra Gug Boldklubs brogede historie, hører vi den gerne. Kontakt webredaktøren via krisma@outlook.dk.

SE DE MANGE GLIMT FRA HISTORIEN NEDERST PÅ SIDEN !
Nederst på siden finder du en række fine indblik i Gug Boldklubs historie.
Særligt 'Gug Boldklubs historie iflg. JBU' tegner et fint billede af klubben indtil 2004.

Foto 1: Gug Boldklubs fodboldhold anno 1946 (cirka).
Foto 2: Damehåndboldhold fra Gug Boldklub (ca. 1955-56). Bagerste række fra venstre: Ruth Garlog, Hanne Frederiksen, Jytte Kjærulf og Stinne Sørensen. Forreste række fra venstre: Karen Nøhr, Annelise Jensen og Grethe Larsen.
Foto 3: Bestyrelsesmedlemmer de første år. Klubbens formand i de første år, Aksel Nøhr (tv), bestyrelsesmedlem Grethe Vestergaard (født Larsen), samt Hans Jørgen Jensen, der var bestyrelsesmedlem i den oprindelige Gug Boldklub.
Foto 4:
Gug fodbolddrengehold på anlægget i Sdr. Tranders, 1956. ‘Fritz skyder mål’.
(Foto er lånt af Gug-Sønder Tranders Lokalhistoriske Arkiv / arkiv.dk).

Foto 5: Old Boys fodboldholdet i Gug 1956.
Fra venstre: Johannes Rasmussen, Hjalmar Christensen, Peder Sørensen, Christian Overgaard, H. Knudsen Krebs, Chresten Madsen, Stationen, Sigfred Christensen. Foran: Jens Frederiksen, Alfred Larsen, Jens Chr. Pedersen.
(Foto er lånt af Gug-Sønder Tranders Lokalhistoriske Arkiv / arkiv.dk).
Foto 6: Serie 3-holdet fra 1966. Fotograferet på Gug Stadion ved Gug Skole.
Forrest fra venstre: Bent Poulsen, Bent Wittrup og Erlund Nielsen. I midten fra venstre: Karl Johan Klitgaard, Peter Bjarne Jensen og Thorkild Vardinghus-Nielsen. I bagerste række fra venstre: Hans Frederiksen, Arne Pedersen, Kurt Pedersen, Jørgen Bisgaard og Finn Frederiksen.

Uvurderlige glimt fra Gug Boldklubs brogede historie

Bakspejl: NÆSTFORMAND PÅ NEDTRAPNING.
Af Kristian Møller Andersen. Klubblad 1995

FORMANDSJOB UNDER BESKEDNE VILKÅR.
Af Thorkild Vardinghus (formand 1961-1963)

FORMAND PÅ BORGER ALLÉ.
Af Arne Christensen (formand 1971-72)

REJSE TIL OSNABRÜCK I 1977.
Af Bruno Schnoor (formand 1976-80)

ERINDRINGER FRA MIN TID SOM FORMAND.
Af Bruno Schnoor (formand 1976-80)

Bakspejl: ET TILBAGEBLIK PÅ EN TRÆNERLEGENDE.
Af Kristian Møller Andersen. Klubblad 2000

TOPUNDERHOLDNING FOR EN TI'ER.
Artikel fra bladet JYSK Fodbold, februar 2012

DAGENS OLDTIMER:  SPILLERPROFILER FRA HISTORIEN.
Af Simon Brix Frederiksen. JS-kampprogrammer 2018-20

DET VAR DENGANG.
Af Johannes Knudsen (formand 1980-85 og 1989-90)

DA GUG BOLDKLUB VILLE LIGNE FREDERIKSHAVN!
Af Kristian Møller Andersen. gugboldklub.dk 2020

GUG BOLDKLUBS HISTORIE IFØLGE JBU.
Fra jyskfodboldhistorie.dk (2004)

SØSKENDE PÅ GUG BK'S FØRSTEHOLD.
Af Martin Klagenberg og Benny Nyggard. gugboldklub.dk 2022