JS: Comeback-kongerne nuppede NFB

Sydbank Pokalen:
Gug BK - Nørresundby Forenede Boldklubber   2-1(1-1)

0-1(Rolf Toft), 1-1(Jens Klagenberg), 2-1 (Tommi Fabricius, str.)
Gule kort, Gug: Jonas P og Jakob Balleby
Man-of-the-Match: Kødhakkeren fra Kaas, Søren Astrup

I corona-comebackkampen – den første gældende siden november for Flagskibet – sikrede et comeback Gug en overraskende, men fortjent sejr over DS-holdet fra NFB i Sydbank Pokalen, på et særdeles velbesøgt Gug Stadion. Det duftede af fodbold igen, denne solskinstirsdag.

(Til ordensmagten og andre regelryttere: Ingen forsamlingsregler blev brudt)

Efter en lige start på kampen, med Gug i sine nye, USTRIWEDE, Craft-trøjer som de mest nærgående, bragte fusionsklubben fra Solsiden sig i front midtvejs. Jesper Olsen …. Øøøh, nej, Amstrup fjumrede med en for kort tilbagelægning og det gav NFB frit løb, hvor den blev tjattet det sidste stykke ind af den tidligere Superliga-spiller, Rolf Toft. Ærgerligt, for Captain Fantastic havde spillet strålende op til. Om det var den bagende sommervarme eller den kolde spand vand i ansigtet, målet var, vides ikke, men efterfølgende var både han og Gug lidt mere tilbageholdne. Det gav NFB plads foran bagkæden til at ligge tryk på, og via en tværpasning også deres største chance, da hurtigløberen Kasper Knudsen sparker i himlen fra nært hold. Pyha.

Ude på langsiden græmmede svigerfar sig, den tidligere Gug-kæmpe Henrik Lybæk.

Gug fik dog udlignet takket være et forbilledligt forarbejde af Raketten Kaalbye, der satte i sprint og spillede den indenom til Joe Klagenberg, der på kanten af feltet smaskede den tørt ind. 1-1 ved pausen.

Anden halvleg var kun 30 sekunder gammel, da Tommi TopTændt i stedet for at drible ude ved hjørneflaget gjorde det midtfor mål. Han snyder 3-4 gumpetunge NFB’ere, men på vej ud af feltet med kuglen, flæskes han og dommeren fløjter, pudser brillen, tjekker Synoptik-gavekortet og siger: Straffe!

9210’s udvalgte havde trænet straffe i ugen, hvor TopTændt havde høvlet et par bolde til Skalborg, men hér svigtede han ikke. 2-1.

Det ku’ være blevet 3-1 på århundredets chance. En ellers aldeles fremragende Marc Dahl er – efter endnu en TopTændt-dribletur – pludselig helt fri i det lille målfelt, men sparker lige på keeperen. Gugs 7’er er vanen tro et dydsmønster overfor både dommer og modstander, og viser sig også hér som retfærdighedens skæggede gudinde, da han brænder. Han var nemlig tre meter offside, men dommeren fløjtede ikke.

I den anden ende hev neon-klædte Simon Steffensen i målet en fornem fodparade frem kort efter. Herefter blev sejren i ægte pokal-stil kriget hjem efter en forrygende fighterindsats. Flere Gug-spillere rendte rundt med kramper. Indskiftede Traktor Frederiksen satte dog uofficiel verdensrekord, da han allerede fire minutter efter sin indskiftning er ved at få en solidaritetskrampe i sin gigantiske læg.

De helt store chancer udeblev i slutfasen, hvor SS Steffensen, nyudklækket student, viser sikre hænder på et fladt spark fra Aalborg Øst’s stolthed, Victor Rafael.

På bænken, og lige ved siden af den, blev Gug båret frem af De Tre Tenorer; assistent Casper Stokbro og de noget mere saglige tilskuere Lasse Skov og Frederik Mehlbye. Sejren var i hus, og som holdleder, ’Købmand’ Villy sagde: ”Kom bare med AC Horsens. Jeg vil gerne høre Stokbro og Bo Henriksen råbe om kap!”

Allerede på lørdag er der kæmpekamp igen. Lodtrækningen har givet et Ådalsderby mod Aalborg Chang. Det er lørdag på Provsten kl. 13:00, så husk klapstol og klaphatte(onde tunger vil sige, dem har vi rigeligt af), men først – HUSK POKALBRAG I AFTEN, HVOR DER FOR FØRSTE GANG I GUGS HISTORIE ER ET 1. DIVISIONSHOLD FORBI SIR BENNY NYGAARD STAND. GUGS PIGER MØDER AALBORG FREJAS NYOPRYKKERE I AFTEN KL. 19:00