JS: Hattrick og debutantmål – i storsejr

Af gugboldklub.dk's udsendte, Benny Nygaard.

Gug BK - Gundersted IF 7-1

Målscorere for Gug BK: Anton Langagergaard (45.), Tommi Fabricius (52., 65., 85.), Andreas OKaalbye (66.), Mads Serup Hansen (72.), Fredeik Emil Olsen (80.)

Lørdagens hjemmekamp mod himmerlændingene ude fra Gundersted blev lidt af et festfyrværkeri – med en storsejr på 7-1. Fyrværkeriet blev dog først fyret rigtigt af i 2. halvleg, efter det løse krudt var blevet brugt på mange fusere inden pausen. En enkelt undtagelse herfra var dog Anton Langagergaards første scoring for holdet, da han - på den allersidste mulighed inden dommerfløjtet – fik udlignet på et hovedstød efter hjørnespark. Herved blev der nemlig bragt balance i regnskabet, der forinden viste, at gæsterne efter kun 15 minutters spil havde overrumplet Gug-forsvarets højreside og bragt sig foran på en flad scoring. Gug flotte holdindsats blev i øvrigt krydret med imponerende hattrick af holdets måltyv, Tommi Fabricius, samt endvidere af en lovende debut til et af klubbens mange unge talenter, den 17-årige Frederik Olsen (foto herover). Efter kort tid på banen scorede Frederik nemlig et særdeles flot mål til 5-1 ude fra højre flanke, hvor han rykkede sig fri og fik afsluttet med et hårdt skud oppe i målet. Imponerende – i så ung en alder!

Som altid var der denne lørdag eftermiddag ganske pænt besøg på Gug Stadion til MatchDay, og vejrguderne havde sørget for udmærket efterårsvejr, noget overskyet og køligt – med en let brise fra sydvest. Faktisk gode forhold for spillerne, der på Kunsten straks fra starten gik frisk til den – og til hinanden. Gæsterne havde tilsyneladende valgt en klassisk taktik med en god defensiv kombineret med kontraangreb på fløjene, som hjemmeholdet dog lukkede godt ned for – bortset fra den enlige scoring efter kun et kvarters spil. Gundersteds stramme defensiv gjorde det noget vanskeligt for de letbenede Gug-spillere at nå frem til afgørende afslutninger – trods medvind, overvægt i godt og hurtigt spil med mange forsøg derpå.
Ud over scoringen til 1-0 var gæsterne enkelte gange noget nærgående, og efter 25 minutters spil måtte Simon Steffensen således vise sin hurtige reaktionsevne for at vippe et lumsk langskud hen over overliggeren. En scoring her ville måske have givet gæsterne ekstra gejst til at holde Gug helt fra fadet.
Som altid blev der dog kæmpet bravt om midtbanen, så dommeren måtte inden pausen uddele to gule kort for at dæmpe gemytterne – et til hvert hold i øvrigt.

2. halvleg blev – som nævnt – nærmest et festfyrværkeri. Med flotte mål som perler på en snor. Hjemmeholdet pressede straks fra starten hårdt på for at få yderligere scoringer og afgøre kampen.
Efter kun få minutters spil driblede Tommi Fabricius således forbi målmanden og fik bolden i mål til 2-1, troede vi. Desværre blev det underkendt på en forholdsvis sjælden offside. Kasper Stillers tropper havde tilsyneladende læst lidt på lektien om at undgå offside-fælder, som det bl.a. ofte skete oppe i Pandrup i foregående runde. For på Kunsten gik det nu stærkt, ja endda meget stærkt med at få bolden i mål. Tommi tog revanche for den annullerede scoring og nettede med to hurtige mål – til 2-1 efter 53 minutters spil og til 3-1 kun to minutter senere. Uheldigvis for Gundersted fik de lige herefter udvist endnu en spiller med gult kort, så Gug-holdet udnyttede denne situation fem minutter efter - til ugæstfrit at tage luften ud af kampen ved at bringe sig foran med 4-1 på en flot scoring af frontløberen Andreas Kålbye. Efter yderligere konstant hårdt Gug-pres på Gundersted-målet stod Mads Serup så for tur - til en god scoring til nu 5-1 efter 79 minutters spil. Fem minutter senere lykkedes det så debutanten, Frederik Olsen, at vise sit talent med en særdeles imponerende afslutning til nu 6-1. Tommi Fabricius sluttede målfesten og satte punktum for festfyrværkeriet knap fem minutter før tid ved at score sit tredje mål i kampen – og fik således et flot hattrick.
Der er ingen nemme kampe i Jyllandsserien, men dagens kamp viste, at Gug-holdet er dygtige på bolden, som det siges. Når hele holdets kampgejst, hurtighed og fysisk styrke kombineres dermed, kommer gode resultater. Således også dagens sejr, der ganske enkelt var flot-flot!

Gug Boldklub er fortsat med i puljens top – og stadig som nr. 3 efter Frederikshavn og AaB – med nu 23 point – og en målscore på 28-13.

Allerede tirsdag aften er der atter MatchDay på Gug Stadion, en slags Mini-MatchDay, når Vejgaard kommer på besøg - kl. 19:00.

Vejgaard er puljens bundprop, men vi ved, de normalt kommer med stor fysisk styrke, så der kræves stort fokus på at spille på nogle af de sædvanlige gode strenge – hårdt arbejde, hurtig boldomgang og direkte spil. Sidst de mødtes – en regnfuld sensommerraften på Soffy Road tilbage i august – vandt vores drenge i en forholdsvis hård dyst med 3-0. Forhåbentligt kan dagens store sejr inspirere til at fortsætte den nuværende gode linje, så den gode placering i puljens top kan bevares!
Kommer du mon og hjælper dermed?