JS: Mageløs MarkedsMatchDay gav fuld plade

Gug Boldklub - Aabybro Fodbold - AAIF 3-0 (2-0)

Mål Gug: 1-0, Søren Astrup (17.min), 2-0, Jens Joe Klagenberg (45.min), 3-0, Emil Vognsen (84.min)
Gult kort Gug: Søren Astrup

Af Simon Frederiksen.

Siden ’På Hat med Gug’-dagene, som det ældre Gug-segment husker, over byfesterne til nu MarkedsdagEN, har Vennerne – dem som også knokler for klubben på #MatchDay – stået for at samle lokalbefolkningen. Og denne lørdag gik det hele op i den berømte højere enhed: Sejre til både JS og Serie 2, godt vejr og masser af folk. Eneste malurt i plasticbægret skulle være en enkelt kræmmerhandel, der gik for billigt.

The Main Event, The Rumble at the Egnsplansvej, Flagskibets kamp mod Aabybro var en tidlig sekspointskamp. Begge hold kom uden point, 9210 Gug-drengene efter tre kampe, mens Jan Werthers tropper havde haft to forsøg.

Efter Stillers fur i midtugeugen, der fik Donald J. Trump til ligne Mahatma Gandhi som børnehavepædagog, var det et top-tændt-Gug-hold, der indledte kampen, anført af 100-kampsjubilaren Jens Joe – den første i Klagenberg-familien til den flotte milepæl. Tillykke!

Der var saft i både nærkampe og pausen, og masser af lyd blandt Gug-drengene for at overdøve markedsmusikken. De helt store chancer udeblev dog, indtil et hjørnespark fra Joe over en fremragende Marc Dahl, der med lim på støvlerne hoftedanser forbi et par modstandere, inden han finder Gugs skarpeste mand i feltet, Kødhakkeren fra Kaas, Søren Astrup, der banker 1-0-målet i nettet og gør sig selv til topscorer. Forinden havde Marc Dahl også vist prøver på repertoiret med en fremragende aktion og pasning til Andreas Jeppesen.

En anden del af MDs repertoire er hans charmerende, konstruktive assistance til manden i sort, hvilket han fik god hjælp til af midtbanekollega Simon ’Traktor’ Frederiksen. Gugs svar på ’Tøffe’ & ’Graver’ (med hår) slap med et par henstillinger – givet enkeltvis, men møntet på begge. Så kunne Frede og MD selv lige minde hinanden om at holde kæft.

Normalvis spiller Aabybro med høj intensitet og fysik, og der har været flere kampe i både serie 2 og 1, hvor kampen har kunnet måles på Richterskalaen. Sidste gang var det sågar tæt på at ende i slagsmål mellem tilskuerne. Denne lørdag spillede Gug dog med musklerne på banen.

’Traktor’ Frederiksen satte uofficiel rekord i vundne hovedstødsdueller – til alles overraskelse. Foran dagens anfører, manglende ’Oli’ Steffensen kun hjelm for at kunne dele skaller ud som amerikanske fodboldspillere i NFL, der laver et hit. Den blonde svigermor-drøm bankede også i brystkassen som King Kong på Empire State Building, i ren rus over vundne taklinger og fightede generelt strålende.

Foto: Jubilaren med de 100 kampe, Jens 'Joe' Klagenberg, flankeret af Erik Steffensen fra seniorudvalget og venneformand Jørn Axelsen.

Han blev kåret til 2nd Man-of-the-Match, for dagens mand i bearnaisesauce var jubilaren. Ole Lund Kirkegård kunne ikke have skrevet det bedre, for selvfølgelig skulle Joe være bedste mand på sin egen dag. Spørgsmålet er nu: Hvem giver Joe blomster næste gang? Blomster Krukken?

Gugs #10 sendte Gug til pausen med et strålende omstillingsmål, hvor et hurtigt frispark langt tilbage på banen fra ’Frede’, ender i et rush fra ’Dani Alves fra Ingstrup’, Anton Langagergaard, inden Joe spiller bande med sig selv og scorer fladt og klogt. 2-0. Forinden havde Gug dog fået et par advarsler, bl.a. var gæsterne nærgående tæt på udligning med et skud fra kanten af feltet.

Anden halvleg startede rodet. Aabybro skulle satse, men turde ikke lege Gus Hansen og gå all-in. I iver efter at rette en fejl, kløver Søren Astrup dog en modspiller halvvejs op i Kongshøjskoven og pludselig er gæsterne i ti minutters overtal. Helt farligt bliver det dog ikke, så Gug rider, om ikke stormen, så den lette august-brise af.

Aabybros Old boys-spiller på venstre back, Morten Eriksen, der kandiderer til Mr. Olympic-prisen og sidste gang var særdeles grum ved Gug med to scoringer på Vissevej, valgte ti minutter før tid i bedste Astrup-stil at høvle indskiftede Emil Vognsen ned.

Efter samme frispark og lidt badutspring i feltet, selvfølgelig med Tommi TopTændt Fabricius som fluen i flasken, der som sidste mand får sendt bolden mod mål med (*indsæt udefinerbar kropsdel). Den rammer stolpen, men som skidt ud af en kanin er unge Vognsen over bolden og tjatter den ind til 3-0. #goalgetter

Som den fuldblodsangriber Tommi er, føler han sig stadig snydt af Vognsen for en scoring. Ligesom dommeren retteligt snød ham for både en friløber og et rødt kort til modstanderen, samt et straffespark tidligere i kampen. Heldigvis er Tommi en meget afdæmpet fyr…

På søndag er der dømt Ådalsderby nok engang. Nyklassikeren mellem Gug og Aalborg Chang løber af stablen søndag kl. 14 hos ’de såårt’. Selv præst Jens Brun har lovet en kort prædiken for at nå til bold – meget passende på Provstejorden.

Slesvig? Detroit New York Korsør