JS: Sejr – med løst krudt

Af gugboldklub.dk's udsendte, Benny Nygaard.

Jetsmark IF – Gug BK 1-4

Målscorer for Gug BK: Jens ’Joe’ Klagenberg x 2 (9. + 82.), Andreas Kaalbye (72.), Tommi Fabricius (52.)

Efter fire runder med et særdeles magert udbytte – nemlig kun to sølle point – var der efterhånden opsparet stor sult til atter at smage sejrens sødme hos klubbens flagskib, Jyllandsserieholdet.
Og på en herlig efterårsagtig lørdag eftermiddag oppe i Pandrups sydlige udkant - tæt på Jammerbugten – lykkedes det endelig at få vendt skuden. En sejr på 4-1 blev det til. Mens sejrscifrene statistisk set er ganske fine, var virkeligheden deroppe nordpå egentlig en helt anden. Sjældent har Gug-holdet nemlig formået at formøble så mange store chancer til varm luft. Og afgørelsen faldt derfor også ganske sent i kampen – helt ude i slutfasen, hvor det endelig lykkedes at få bolden over stregen hos hjemmeholdet – og så endda to gange.

Op til kampen trak faretruende grå skyer fra sydvest ind over land ude fra det store hav – i en let brise, der også indeholdt lidt vand fra oven. Ikke meget vand, men dog ildevarslende med de mørke skyer, og det viste sig da også straks fra første fløjt, at hjemmeholdet ville frem på banen. Meget aggressivt lykkedes det dem således ugæstfrit at få bolden i mål efter kun to minutters spil. Heldigvis blev der dømt offside i situationen, der blev noget af et wake up-call for Gug-holdet, som straks derefter fik lagt pres på midtbanen – med nogle gode afslutninger i den anden ende af banen. Efter kun 10 minutters spil kom Jacob Balleby således godt igennem på venstre fløj og serverede bolden hos Jens ”Joe” Klagenberg, der sendte bolden fladt i mål til den gode føring på 1-0. Slaget om midtbanen tog herefter til i styrke, og begge hold lagde i perioder godt pres på hinandens forsvarskæder. Her stod Gug-forsvaret ganske godt imod, mens holdets frontangribere – ingen nævnt ingen glemt – forsømte at score på selv store direktører. Herudover ødelagde de desværre også nogle flotte angreb ved nogle gange at falde i hjemmeholdets offside-fælder. Ret så ærgerligt, så nogle skal måske lige på et lille hurtigt lynkursus i at forstå denne særlige disciplin i det ædle spil. For det er jo ikke så svært, når man lige får det lært, vel!

Jetsmark kom ud til 2. halvleg som i den første – med meget pågående og direkte spil. Efter kun tre minutters spil lykkedes det dem således at udligne til 1-1 på et aggressivt angreb - gennemført i venstre side. Et lumsk afsluttende skud langt udefra snød Gug-målmanden, Simon Steffensen, der desværre ikke kunne dreje den høje bold tilstrækkeligt uden om fjerneste stolpe, så den i stedet havnede i netmaskerne bag ham. Heldigvis fandt Gugs frontangribere hurtigt huller i hjemmeholdets forsvar, og kun to minutter senere bragte Tommi Fabricius Gug på 2-1 – ved opsamling af bolden efter et skudforsøg af Jens ”Joe”.
Herefter dominerede Gug-holdet igen midtbanen og havde et hav af åbne chancer for at øge yderligere, men uden held trods stolpeskud og mange lige ved-og næsten-skud. Som det ofte går, fik hjemmeholdet i nogle perioder et bedre greb om midtbanen og pressede på for en udligning. Mange af de tilrejsende tilskuere fra Gug frygtede derfor for endnu et deja-vu, altså den situation vi har set flere gange tidligere, nemlig at modstanderen fik held til at drille os med en udligning eller endnu værre et (ufortjent) nederlag. I denne periode måtte holdets jernmand, Jonas P., således gå ud efter en mavepuster, der gjorde ham ukampdygtig. Endvidere måtte holdets anfører, Daniel Moth, kort efter ud for at hvile sig, da han efter flere henstillinger fra dommeren, gik lidt over stregen endnu en gang. Det blev således en periode, hvor hjemmeholdet havde overtaget og var ret så nærgående nogle gange. Ønsket om en sejr hang derfor i en ganske tynd tråd. Da Gug-holdet atter var ved fuld styrke, blev der dog sat en kraftig offensiv ind, som resulterede i en forløsende scoring til 3-1, da Andreas Kaalbye scorede sikkert i et sololøb, hvor Jetsmark blev fanget i en kontra fire minutter før udløb af ordinær tid, der pludseligt bragte Gug-holdet i flertal fremover. Et par minutter senere lukkede og slukkede Jens ”Joe” kampen til 4-1 med et hovedstød, tæt under mål på en aflevering fra Marc Dahl.
I en kamp, der – uden megen overdrivelse – vel kan betegnes som ” De brændte chancers kamp”

Gug Boldklub er fortsat med i puljens top – som nr. 3 efter Frederikshavn og AaB – med nu 20 point – og en målscore på 21-12.

I næste runde er der atter MatchDay på Gug Stadion, når Gundersted kommer på besøg - lørdag den 17. oktober kl. 13:00.
Sidst de mødtes – en sensommerraften i august – vandt Gug-holdet 2-0, og forhåbentligt kan dagens sejr inspirere til endnu en god indsats, så den nuværende gode placering i puljens øverste halvdel kan bevares. Og meget gerne ved at skyde med skarpt denne dag!