JS: Talismanden Tommi og Smidige Simon reddede dagen

Gug Boldklub-Aalborg Chang 4-3 (2-0)

Mål Gug: Tommi Fabricius x3 (1-0, 2-0, 4-1), Jens Joe Klagenberg (3-0)
Rødt kort Gug: Jonas Pedersen
Advarsel Gug: Søren Astrup

Af Simon Frederiksen.

Er pulsen nede igen? Pheeeeew for en omgang Ådalsderby.
Heldigvis - og såre fortjent - trak Gug sig sejrrigt ud af det livsvigtige lokalbrag, da man var ovenpå i godt 70 minutter, men pludselig lukkede Chang tilbage i kampen og i overtiden skal prise sig frygtelig lykkelig for en keeper, der hev en katterefleks op, hvor hele 9210 Gug havde set bolden inde.

På en flot oktoberdag var der tætpakket på Sir Benny Nygaard Stand, da et revanchelystent Gug-hold tog imod Chang. Der var også fornemt besøg fra både Superliga.dk og 1. Division af Kasper Kusk, Daniel Christensen og Ronnie Schwartz. Heldigvis så Ronnie Sååårt de sårte tabe. Desværre gik de alle glip af kammeraten, Gugs keepercoach Mads Aastrups B.S. Christiansen peptalk inden kampen #Aastrupeffekten

De mange tilskuere, der støttede hjemmeholdet kunne med fordel have fået udleveret en voksenble, for det var tæt på nødvendigt med den slags beskyttelse, sådan som afslutningen af kampen magede sig. Av for en omgang.

En lidt vaklende start fra begge mandskaber blev lige pludselig omsat af Gug, der via en god pasning ind i mellemrummet til Marc Dahl, der vanen tro høvles ned, men lige får tjattet bolden videre til Tommi TopTændt, der var tilbage efter kampen sidste weekend, og bum: Fladt og sikkert - 1-0.
Kort forinden havde først vores højre dør, Søren ‘Kødhakker’ Astrup fået et gult kort, inden den tidligere Gug-spiller, Rasmus Pejtersen kort efter gentog kunststykket med en sen takling på Anton Langagergaard.

Det blev også 2-0, igen ved Tommi, der agerede mentor for vores kreatør i #10, Joe Klagenberg. Joe spillede en forrygende første halvleg, hvor han dansede forbi oppassere og smed om sig med gode afleveringer. En klassisk Road Runner-dribletur endte inde i feltet, men Joe får ikke afsluttet - det problem har Gugs egen plaffeminister TTT ikke. Han napper bolden, dribler væk fra mål og ud omkring 0 grader, før han sparker den fladt ind. “Utageligt” ind, vil nogen sige.

Tommis gode læreregenskaber samler Joe dog op i anden halvleg, da et fremragende kontraangreb over Marc og Jacob Ballebys venstreside, ender hos Joe, der trækker ind i banen og næsten ligeså brutalt hårdt og utageligt sender bolden fladt i langt hjørne fra kanten af feltet.

Og så var skiden sådan set slået. Troede vi. For det er aldrig ovre for den fede dame har sunget, og hun er næsten altid på setlisten til De Blårødes kampe. Med et kvarter igen reducerer Chang til 1-3 ud af den blå himmel og kort efter skal voksenbleerne findes frem, da en personlig fejl af en ellers stærkt spillende Simon Steffensen i målet koster. 2-3.

Pulsen falder dog igen, da autografhelten, Traktor Frederiksen finder kampens spiller, TopTændt, der liiige ville have sit hattrick med og derfor danser forbi et gumpetungt Changforsvar og lukker kampen. Troede vi. Igen.

Trods store chancer, bl.a. efter et fantastisk opspil i højresiden via ‘Frede’ og Anner Langagergaard, der desværre misses af indskiftede Oliver Steffensen, reducerer Chang i overtiden.

Klumpspil i feltet, betyder at altid heroiske Jonas ‘Jernmand’ P. kaster sig for at blokere en afslutning, der uheldigvis rammer hans arm. Straffe, rødt kort og ubarmhjertigt. 3-4.

Og så var der panik. Men også kampens højdepunkt, for efter et unødvendigt hjørnespark er der flipperspil i feltet. Liggende, efter den første redning, formår Simon Steff at vise smidighed som en anden poledanser og på en afslutning fra en halv meter, kaster han sig op og redder. Formidabelt. Forrygende. Fremragende. Og allerhelvedes vigtigt.

Den unge keeper jublede da også højt, lettet og velfortjent over sin matchvindende redning efter slutfløjtet. Efter Regeringen har sløjfet planerne om Lindholm, der skulle huse flygtninge, er ‘Øleder' ikke længere landets værste job. Det er igen at være målmand.

I skribentens egen alder er den slags smidighed S.S. Steff viste, i hvert fald ikke muligt. Der foretager man sig det meste med mindst mulig friktion. Og på ryggen.

Næste kamp er sæsonens sidste #MatchDay. Ikke særlig ekstraordinært koster det gratis at se bold i Gug, men vi vil så gerne du kommer. Og også bliver lidt længere end fem minutter. Det er nemlig allerhelvedes vigtigt med støtte som mod Chang!

På lørdag venter Hjørring Idrætsforening i puljens næstsidste opgør. Endnu en finale, der skal vindes mod et af rækkens bedste og mest profiltunge mandskaber. Kig forbi, selvom vi vil gøre os lidt mindre umage for at det bliver så spændende!

FORZA GUG B