JS: Tredje hjemmesejr i træk lukker historisk halvsæson

Af Simon Frederiksen.

Gug Boldklub-Hobro IK af 1913 5-2 (3-2)

Mål Gug: Lasse Strandberg(x3), Tommi Fabricius & Jens Joe Klagenberg
Advarsler: Emil Melgaard, Simon Frederiksen & Marc Dahl

Med en af årets bedste præstationer mod den onde ånd fra Mariagerfjord, sikrede Gugs JS-herrer sig en sejr i sæsonens sidste kamp. Facit blev derfor - nok engang - historisk. For første gang nogensinde spillede man oprykningsspil til Danmarksserien, og fik her 17 point.

Forårets sidste #MatchDay blev en underholdende affære, akkurat som lovet i optakten af udeholdets træner, Peter Thomsen. Selvom ingen af holdene havde noget på spil, var der alligevel nerve i kampen og helt fortjent slog Gug Hobro IK for første gang.

Det startede dog slemt, nærmest inden det var begyndt. Efter under ét minut høvlede HIK-anfører, Mathias Dreyer, bolden helt-helt op i krydset fra kanten af feltet, men allerede fem minutter efter får Gug vist moral, da Tommi TopTændt spæner igennem på venstrekanten for første gang ud af 143 i kampen og sætter bolden i nettet bag deres stærke keeper Søren Kragh. 1-1 og TTT manglede kun lange ærmer og havehandsker for at ligne Thierry Henry med dén scoring.

Herfra sad #nordensblaugrana på kampen. I gamle dage røg Lynge Jakobsen ekstra godt på smøgerne om foråret, for når banerne blev gode, blev AaB det samme. I 9210 lever græseffekten også. Især tivolispillerne, med Coach Stillers udtryk, boltrede sig med besnærende samspil. Ensemblet fra Dahlgårds Tivoli med Joe, Strande, Marc og Nicklas Sørensen var i hopla. Der blev brugt fodsål til mindst fire par sko, så meget blev bolden rullet.

Derfor var det paradoksalt at det var muskler og fysik, der skulle i brug til 2-1-målet. Trods overvægt i kilo og højde til udeholdet, scorede Gug nemlig på hjørnespark, da Demetervejs ømmeste venstrefod fra Nicklas fandt panden på Strande, der lettede 2 meter og scorede på samme måde som bysbarnet Ebbe Sand gjorde. Der står stadig Select i panden på Strande.

Pludselig ville unge Melgaard (der nok engang gjorde det fremragende, og i øvrigt nuppede en U19-kamp efterfølgende med den blonde dræber, Christian Klitgaard #klubånd&cojones) lege med. Med en præcis stikning fandt han Joe, der scorede sæsonens første mål og tungt kunne trisse tilbage og sige: "Nu er jeg godt nok træt."

Desværre bragte kampens dommer sig unødvendigt i fokus. Flere gange havde han simpelthen ikke fornemmelse for de knubs og skrub de vævre Gug-folk modtog, og overså bl.a. min. et straffe. I stedet giver han højreback Melgaard et gult kort for en "hensynsløs takling", der mere virkede hensynsfuld. Og i øvrigt hans første frispark, men kampen igennem havde manden i sort mere en svært ved at finde en linje, hvilket blev bemærket på både Gug og Hobros bænk. I anden halvleg blev en Gug-leder sågar bortvist - og han havde endda været mere end almindeligt saglig og objektiv... ca.

De ti minutters undertal startede forfærdeligt, for i en ren kopi af Lasse Schönes mål mod Real Madrid C.F., scorer Hobros anfører nok engang smukt. 3-2 ved pausen.

I anden halvleg holder Gug sig i teten og får scoret to klassemål - begge ved Strande, der dermed laver hattrick. Det første på assist fra Tommi i venstre side - og som en god politisk leder, samarbejder Strande også med den anden fløj, og via Joe og Melgaards fødder, scorer han også til 5-2.

Kort efter blev Tommi klogeligt taget ud, da dommeren stadig ikke opfattede, hvor mange høvl hans ankler fik i hans evige udfordringer. Jo, TopTændt var on fire og ydede virkelig sit navn retfærdighed, da han på bænken liiiiige måtte tælle til ti et par tusind gange, for at få ilt til hjernen. Men fornem kamp af ham, sammen med resten af holdet, der spillede så hurtigt at selv ishokeyfansene kommenterede det.

Man-of-the-Match blev Lasse Strandberg. Han mindede ved flere lejligheder om en hvid Jay Jay Okocha, og ligesom ham, var Lasse-Lasse "so good they named him twice."

Nu vi er igang med et hyldestkvad til ham, får I her anledningen: Efter 1,5 år i Gug-trøjen siger Strandberg tak for nu og smider sine str. 37 2/3-støvlerne i garagen. Han kom til som afløser for klublegenden Daniel Olsen og har på sin helt egen måde taget over - både på banen og i omklædningsrummet.
Den tidligere divisionsspiller i Vendsyssel FF har givetvis demonstreret det højeste topniveau, der nogensinde er vist på Vissevej, og derudover er Hadsund-drengen en Fidus-pokal værdig i omklædningsrummet. Han har højnet niveauet til træning, været ordentlig og konstruktiv overfor de mange unge spillere og forsøgt ikke at være "trænerens ven", men taget ansvar som en leder, folk faktisk gad lytte til. Derfor var det også passende at slutte på toppen mod holdet fra hjemegnen - endda for øjnene af farmand. Vi siger på 'tak' - og inden det lyder som en begravelse: Vi ses!

Fra en solbadende redaktion skal der også lyde et stort-stort tillykke med en velfortjent DS-oprykning til IF Skjold Sæby. Træner Nikolaj Dorffs tropper har været mest stabile over 14 kampe, med et homogent, hårdt-arbejdende og også godt-spillende hold - og ikke mindre imponerende eftersom de kun kom over med 1 point. Selvom det ikke kommer fra borgmester i Frederikshavn Kommune, Birgit Hansen vil vi da godt gratulere alligevel.

Forhåbentlig venter en anden rød-blå oprykning på lørdag, når Torben & Mortensens udvalgte veksler serie 3 til 2.

Au revior!

Vi ses, når de lyserøde Ralph Lauren-skjorter og sejlersko er luftet i Skagen, når den dyre paraply er pakket sammen efter golfferien, og Magaluf og Marrakech ikke har flere parasoller i drinksene!