Ny trænertrio i spidsen for kvinderne

STOR nyhed! Ny trænertrio med erfaringer fra højeste niveau i spidsen for kvindeholdene i Gug Boldklub.

Efter den flotte oprykning til serie 1 i efteråret venter nye spændende udfordringer for holdet i 2021, samtidig med at en række talentfulde U18-piger står på spring til også at gøre sig gældende på seniorniveau. Til at løfte træneropgaven har vi fundet en virkelig spændende trænertrio, som alle enten har trænet eller spillet på højeste niveau – det er nemlig Jan Madsen, Thomas Dal Andersen og Asta Hulda Gudmundsdottir, som får ansvaret for klubbens dameseniorhold.

Aftalen med de tre er kommet i stand efter Per Kjær af personlige årsager har valgt at trække sig som træner for dame-serie 1-holdet. Vi ønsker Per held og lykke fremover og takker for en god dialog i processen. Vi har skullet handle hurtigt, men vores samtaler med de nye trænere har bekræftet os i, at vi får en trænertrio med færdighederne og ambitionerne til at løfte vores kvindespillere til det næste niveau. Erfaringerne hos den nye trænertrio taler for sig selv:

Jan Madsen er 58 år og arbejder til dagligt i Svenstrup hos tøjproducenten Tee Jays. Han kommer med et imponerende træner-CV, som tæller bl.a. 2 DM-titler med Fortuna Hjørrings U18-ligahold og 1 inde DM med seniorholdet. Jan var i Danmarks næstmest vindende klub indenfor kvindefodbold i perioden 1993-2007, hvor han var cheftræner for U18-ligaholdet og var assistenttræner for bl.a. Ove Christensen på seniorholdet i kvindeligaen. Inden da var han cheftræner for B52’s talentfulde U18-ligahold, som på det tidspunkt var landets bedste pigehold. Hans trænerkarriere startede i Aalborg Chang efter en alvorlig knæskade stoppede en lovende karriere. Jan startede her som ungdomstræner og havde senere ansvar for klubbens U19-drengehold. Efter succesperioden i Fortuna Hjørring havde han 5 år som cheftræner for AaBs dameseniorhold, som han førte i landets bedste række – perioden i AaB var kun afbrudt af et par sæsoner som cheftræner hos Team Viborg. De seneste 5 år har Jan trænet Vejgaard BKs damehold, som han har rykket i kvindeserien og har været ophavsmand til en kvindeafdeling i stor vækst.

Netop i Vejgaard BK har Jan arbejdet tæt sammen med Thomas Dal Andersen, som vi allerede nu kan sige er et stort trænertalent. Thomas er 29 år og har fungeret som træner siden 2018, hvor han fik ansvar for Vejgaard BKs serie 2-damehold. Herefter overtog han klubbens andethold i serie 1, og de sluttede i efteråret kun 2 point fra at spille sig i Jyllandsserien. Det vidner om en yderst flot udvikling af holdet med Thomas i spidsen, og vi er meget glade for, at Thomas har sagt ja til det spændende projekt i Gug Boldklub. Thomas har selv spillet elitefodbold i AaB, hvor han kontinuerligt var på klubbens bedste ungdomshold frem til og med Ynglinge-liga. Her spillede han bl.a. sammen med Nicklas Helenius, Jakob Ahlmann og Gug-drengen Kasper Kusk. Thomas valgte imidlertid at drosle den lovende karriere ned og har i stedet uddannet sig indenfor international salg og marketing. Vi håber dog, at Thomas også får tid og lyst til at prøve talentet af på vores herrehold.

Sidst men bestemt ikke mindst venter et herligt gensyn med 35-årige Asta Hulda Gudmundsdottir, som vender tilbage i Gug-trøjen efter et par års fravær. Asta satser på at lade støvlerne tale på banen, men hun ser også meget frem til at blive en del af trænertrioen. Hun kender Jan fra deres fælles tid i AaB, og det er tydeligt, at de begge ser frem til gensynet. Asta har mest spillet fodbold i hjemlandet Island, hvor hun også som seniorspiller nåede flere sæsoner i landets bedste række for Reykjavik-klubben Fylkir. Allerede som 13-årig spillede hun dameseniorfodbold, så hun ved om nogen, hvordan vores unge U18-piger kan hjælpes godt ind i seniorfodbold. Asta kom til Danmark i 2010, og har bl.a. spillet Kvindeserie Vest i AaB, ligesom hun har haft en sæson i Gug Boldklub. Privat arbejder Asta som hjemmesygeplejerske og er gift med Torvaldur. Sammen har de en pige og en dreng, som spiller U9 og U11 i Gug Boldklub.

Vi er enormt stolte over at kunne præsentere denne nye trænertrio, som har som deres erklærede mål at gøre det endnu mere attraktivt at spille kvindefodbold i Gug Boldklub. Der vil blive stillet krav til spillere og omgivelser, hvor det sociale fællesskab og klubliv er grundlæggende værdier for trænerne, som går meget op i mandskabsbehandling.

Vi glæder os til at følge udviklingen under trænertrioens ledelse, og satser på et succesfuldt og langvarigt samarbejde. I første omgang har Jan og Thomas skrevet kontrakter for de kommende 2 år, mens Asta har skrevet en 1-årig kontrakt.

Trænerne kan ikke vente med at komme i gang, og der vil blive indkaldt til opstartsmøde med spillertrup og folk omkring holdet, så snart corona-restriktionerne tillader det.

Velkommen til Jan, Thomas og Asta – vi glæder os rigtig meget til samarbejdet!

Forza Gug BK
Seniorudvalget